Inom ramen för projektet Koll på jobbet har forskaren Elin Nilsson, fil.dr. i socialt arbete
Linköpings universitet, tagit fram rapporten ”Praktikant eller person? Elevers erfarenheter av bemötande och skapande av yrkesidentitet under arbetsplatsförlagt lärande”. I rapporten lyfts rösterna från ungdomar som går på olika yrkesprogram gällande deras tankar om och erfarenheter av arbetsplatsförlagt lärande (apl).
I rapportens slutsatser presenteras olika sätt skolor och arbetsplatser kan arbeta för att förbättra bemötande, samt för att möjliggöra diskussioner kring rättigheter, yrkeskultur och yrkesidentitet på utbildningar och apl.
”Att vara och att känna sig ny på en arbetsplats kan upplevas och hanteras på olika sätt beroende på person, arbetsplats och jargong. Eleverna beskriver att bli inkluderad och sedd som en person som viktiga aspekter av bemötande på apl, och således något som bör eftersträvas. Dock räcker det inte att ses som ”en i gruppen” eftersom eleven faktiskt har en annan ställning än övriga anställda, och därmed andra förutsättningar och villkor på arbetsplatsen”.
Rapporten finns att ladda ner från projektets sida: https://www.