Öga illustration
Arm illustration
Stjärna illustration
Examensmössa illustration

Koll på Jobbet är ett projekt som riktar sig till ungdomar på yrkesförberedande gymnasieprogram i Östergötland. Genom projektet får ungdomarna användbara kunskaper och verktyg för att bättre kunna tillvarata sina rättigheter i arbetslivet och hantera frågor som rör diskriminering

Krona illustration
Kopp med kaffe illustration
Pratbubbla illustration
Funderande gubbe illustration
Hjärta illustration

För klassrummet

Den här sektionen är till för dig som är lärare och/eller pedagog på yrkesförberedande gymnasieprogram. Här hittar du anpassat material med övningar och fall som du kan använda dig av för att på ett effektivt sätt ta upp frågor om arbetsmiljö, diskriminering och rättigheter i arbetslivet.

Övningarna utgår från läroplanen och är uppdelade utifrån några utvalda ämnen som är gemensamma på alla yrkesprogram. Flera av övningarna är också kopplade till ämnesplanerna för respektive ämne. Detta för att du som lärare lätt ska kunna hitta övningar som passar för din undervisning.

Föreläsning för koll på jobbet
Person bär böcker

Läromaterial

Kommer snart!

Filmer

Den här sektionen är till för dig som är lärare och/eller pedagog på yrkesförberedande gymnasieprogram. Här hittar du anpassat material med övningar och fall som du kan använda dig av för att på ett effektivt sätt ta upp frågor om arbetsmiljö, diskriminering och rättigheter i arbetslivet.

Övningarna utgår från läroplanen och är uppdelade utifrån några utvalda ämnen som är gemensamma på alla yrkesprogram. Flera av övningarna är också kopplade till ämnesplanerna för respektive ämne. Detta för att du som lärare lätt ska kunna hitta övningar som passar för din undervisning.

Personer i lagerlokal

Bängans bygge

Hur är det att vara ung och ny på en arbetsplats där det råder en sexistisk, homofobisk machojargong? I filmen får du följa Lisa och Peter som gör APL på byggfirman Bängans Bygge. Redan första dagen möts de av en tuff jargong, och det blir tydligt att Lisa och Peter blir bemötta på olika sätt.

Filmen blir en ingång till att diskutera olika jargonger, åskådarrollen och vems ansvar det är att se till att en inte utsätts för kränkningar på arbetsplatsen.

Sjuksköterska

Välkommen till Solstrålen

Klara gör APL på ett äldreboende där hon ganska snabbt får känslan av att allt inte står rätt till. Men att göra det som känns rätt är inte alltid så lätt. Klara möter en del motstånd, både från handledare Lena och kollegan Gunilla.

Filmen blir utgångspunkt för diskussion om vilka faktorer som kan bidra till en bra respektive dålig arbetsmiljö och de risker som finns med att ifrågasätta kollegor i en högre maktposition, men även risker med att inte säga ifrån och bara bita ihop.

För skolpersonal

Den här sektionen riktar sig till skolpersonal som vill fördjupa sina kunskaper inom frågor om diskriminering och mänskliga rättigheter. Här hittar du handbok med fokus på hur skolpersonal aktivt kan arbeta främjande och förebyggande mot diskriminering i skolan utifrån ett normkritiskt perspektiv. Här finns även färdigt studiecirkelmaterial där ni kan fördjupa er inom teman som rasism, hbtq och kön.

Personer har möte i en lokal
Personer sitter vid bord och läser

Studiecirkel

Studiecirkeln riktar sig till dig som är verksam inom skolan och som vill lära dig mer om mänskliga rättigheter och diskriminering. Syftet med studiecirkeln är att ni ska fördjupa era kunskaper om normer och maktstrukturer, för att bättre kunna förebygga och främja allas lika rättigheter i skolan.

Studiecirklarna fokuserar på fyra teman: funktionsnedsättning, hbtq, kön och rasism.

Varje tema är uppdelad i tre delar:

  1. Inför träffen – Individuell förberedelse
  2. Under träffen – Gruppdiskussioner och övningar
  3. Efter träffen – Reflektion och genomförande av aktivitet
Personer sitter vid bord och läser

Rapport: Praktikant eller person?

I den här rapporten lyfts elevers erfarenheter av bemötande och skapande av yrkesidentitet under arbetsplatsförlagt lärande (apl). 

Ett likvärdigt bemötande av elever på apl är viktigt för att elever ska få lika möjligheter till lärande och utvecklandet av en yrkesidentitet under sin apl. Den här rapporten riktar sig därför till yrkeslärare, utbildningsansvariga men också arbetsplatser och handledare som tar emot elever på apl.

Rapporten baseras på fokusgruppsintervjuer som genomfördes 2018 med elever på yrkesgymnasium i Östergötland. Intervjuerna fokuserade på elevernas upplevelser och tankar om sin apl, med ett specifikt fokus på frågor som rör jämlik behandling och diskriminering.

”Vi lärare har fått färdiga och lättillgängliga verktyg för hur man kan prata om dom här frågorna med eleverna.”

Malin, frisök- och stylistlärare

”Det här är jättenyttigt för mina elever eftersom övningarna så tydligt är kopplade till arbetslivet.”

Isabelle, samhälls- och psykologilärare

Person i solglasögon

Om Koll på jobbet

Från och med januari 2018 driver Byrån mot diskriminering i Östergötland det 3-åriga projektet Koll på jobbet med finansiering från Allmänna Arvsfonden.

Koll på jobbet handlar om att rusta elever på yrkesförberedande gymnasieprogram med kunskaper om diskriminering och rättigheter i arbetslivet. Intervjuer med elever på yrkesprogram har visat att många yrkeselever ute på arbetsplatsförlagt lärande (apl) möts av situationer som kan vara svåra att hantera. En del elever hamnar på arbetsplatser med dålig arbetsmiljö eller arbetsplatser där det råder en sexistisk, rasistisk och/eller homofobisk jargong. Det ställer krav på att en känner till sina rättigheter, vet vem en kan vända sig till och har verktyg för att kunna säga ifrån. Andra elever kommer i framtiden bli skyddsombud och/ eller chefer och då ansvara för att säkerställa en bra arbetsmiljö.

Genom tidigare projekt som riktat sig till gymnasieelever har Byrån sett att förutsättningarna för att arbeta med frågor som rör diskriminering och mänskliga rättigheter skiljer sig åt mellan högskole- och yrkesförberedande program. Elever på yrkesprogram läser färre poäng i de gymnasiegemensamma ämnena.  Det innebär att de har mindre schemalagd tid och resurser för att arbeta med dessa frågor.  Trots detta ställs det i läroplanen samma mål gällande kunskaper i mänskliga rättigheter för både yrkes- och högskoleförberedande gymnasieprogram.

Elever på yrkesförberedande gymnasieprogram spenderar istället avsevärt mycket mer tid av sin utbildning ute på arbetsplatsförlagt lärande (APL). I utvärderingar från tidigare utbildningar och projekt har lärare på yrkesgymnasium lyft att det saknas lättillgängliga metodmaterial om diskriminering och mänskliga rättigheter som är anpassat för målgruppen. De ville ha ett material som tydligt tog avstamp i elevernas vardag och erfarenheter och att det fanns en tydlig koppling till elevernas framtida arbetsliv.

Mot denna bakgrund växte projektet Koll på jobbet fram.  Genom ett anpassat metodmaterial med övningar, case, och filmer ges elever möjlighet att diskutera och reflektera över situationer de mött eller kan komma att möta i arbetslivet. På så sätt får de praktiska verktyg för att kunna tillvarata sina rättigheter och bidra till mer jämställda och inkluderande arbetsplatser.

”Alla har rätt att må bra på sin arbetsplats” – Elev på yrkesgymnasium i Östergötland

För frågor om projektet kontakta:

Ellen Söderström

Projektledare

Emma Nilsson

Utbildare